Αισθητηριακή Ολοκλήρωση
- Δημοσιεύθηκε : 06 Απριλίου 2016
- Εμφανίσεις: 3739
Είναι η νευρολογική λειτουργία η οποία οργανώνει αισθήσεις από το σώμα μας και το περιβάλλον ώστε να μπορούμε να το χρησιμοποιούμε (το σώμα ) αποτελεσματικά. Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι επεξεργασία πληροφοριών. Ο εγκέφαλος πρέπει να διαλέγει / να ενισχύει / να εμποδίζει / να συγκρίνει και να συσχετίζει αισθητηριακές πληροφορίες με έναν ευέλικτο και στη συνέχεια μεταβλητό τρόπο. Με άλλα λόγια ο εγκέφαλος πρέπει να ολοκληρώνει (Ayres 1988).
Για τα περισσότερα παιδιά η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση αναπτύσσεται ομαλά μέσα από διάφορες δραστηριότητες (π.χ. παιχνίδι) με την κατάλληλη λειτουργία των αισθητηριακών συστημάτων (αιθουσαίο / απτικό / ιδιοδεκτικό / οπτικό / ακουστικό κλπ.) που διαδραματίζουν κυρίαρχο και βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του παιδιού.
Οι αισθητηριακές πληροφορίες περιλαμβάνουν την:
- Όραση
- Ακοή
- Γεύση
- Όσφρηση
- Αφή
- αίσθηση από το Αιθουσαίο Σύστημα (αίσθηση από το μέσο αυτί)
- αίσθηση από το Ιδιοδεκτικό Σύστημα (αίσθηση από τους μύες / τις αρθρώσεις και τους τένοντες)
Δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης
Όταν οι αισθητηριακές πληροφορίες που περιλαμβάνουν αφή, κίνηση, όραση κλπ. δεν καταγράφονται και δεν επεξεργάζονται επαρκώς από τα αισθητηριακά συστήματα (αιθουσαίο / απτικό / ιδιοδεκτικό / οπτικό /ακουστικό κλπ.) τότε το παιδί δεν αναγνωρίζει τι συμβαίνει μέσα και έξω από το σώμα του με αποτέλεσμα:
- Να έχει δυσκολία στην εκπαίδευση καινούργιων δεξιοτήτων.
- Να δυσκολεύεται να συντονίσει αδρές και λεπτές κινήσεις (π.χ. δεν μπορεί να κάνει πηδηματάκια ή να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι ή να γράψει κλπ.).
- Να έχει προβλήματα στη μάθηση και γενικά στην ακαδημαϊκή του απόδοση .
- Να εμφανίζει ευαισθησία σε μη απειλητικά ερεθίσματα π.χ. μπορεί ν’ αποφεύγει να τρώει όσπρια ή τραγανές τροφές λόγω της υφής τους ή ν’ αντιδρά αρνητικά στο λούσιμο των μαλλιών / κόψιμο νυχιών / σε διάφορους ήχους όπως της ηλεκτρικής σκούπας κλπ.
- Να έχει καθυστέρηση στην ομιλία.
- Να παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς (δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση) .
- Να έχει την τάση να αποσπάται εύκολα.
- Να παρουσιάζει πολύ υψηλό ή πολύ χαμηλό επίπεδο εγρήγορσης.
Ο Εργοθεραπευτής που εφαρμόζει τη μέθοδο της Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης:
- οφείλει να έχει εξειδικευτεί στη συγκεκριμένη μέθοδο
- να σχεδιάσει μια κατάλληλη Αισθητηριακή Δίαιτα (ένα πρόγραμμα επιλεγμένων δραστηριοτήτων για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του νευρικού συστήματος).
- να δομήσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα το οποίο θα είναι διασκεδαστικό και ευέλικτο ανάλογα με τις δυσκολίες και τις ανάγκες που έχει το κάθε παιδί διαμορφώνοντας κατάλληλα και με ασφάλεια το περιβάλλον.
- να ακολουθήσει το κίνητρο του παιδιού με στόχο την ενεργή συμμετοχή του.
Διαγνωστικές Κατηγορίες
Προβλήματα Αισθητηριακή Ολοκλήρωσης συχνά παρατηρούνται σε παιδιά με:
- Αυτισμό
- Διάσπαση Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα
- Νοητική Στέρηση
- Αναπτυξιακή Καθυστέρηση
- Μαθησιακές Δυσκολίες
- Σύνδρομα κλπ.