Κυριακή, Μαϊος 16, 2021
Text Size

Αισθητηριακή Ολοκλήρωση

Είναι η νευρολογική λειτουργία η οποία οργανώνει αισθήσεις από το σώμα μας και το περιβάλλον ώστε να μπορούμε να το χρησιμοποιούμε (το σώμα ) αποτελεσματικά. Η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση είναι επεξεργασία πληροφοριών. Ο εγκέφαλος πρέπει να διαλέγει / να ενισχύει / να εμποδίζει / να συγκρίνει και να συσχετίζει αισθητηριακές πληροφορίες με έναν ευέλικτο και στη συνέχεια μεταβλητό τρόπο. Με άλλα λόγια ο εγκέφαλος πρέπει να ολοκληρώνει (Ayres 1988).

Για τα περισσότερα παιδιά η Αισθητηριακή Ολοκλήρωση αναπτύσσεται ομαλά μέσα από διάφορες δραστηριότητες (π.χ. παιχνίδι) με την κατάλληλη λειτουργία των αισθητηριακών συστημάτων (αιθουσαίο / απτικό / ιδιοδεκτικό / οπτικό / ακουστικό κλπ.) που διαδραματίζουν κυρίαρχο και βασικό ρόλο στην ανάπτυξη του παιδιού.

Οι αισθητηριακές πληροφορίες περιλαμβάνουν την:

 

  • Όραση
  • Ακοή
  • Γεύση
  • Όσφρηση
  • Αφή
  • αίσθηση από το Αιθουσαίο Σύστημα  (αίσθηση από το μέσο αυτί)
  • αίσθηση από το Ιδιοδεκτικό Σύστημα (αίσθηση από τους μύες / τις αρθρώσεις και τους τένοντες)

 

Δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης

Όταν οι αισθητηριακές πληροφορίες που περιλαμβάνουν αφή, κίνηση, όραση κλπ. δεν καταγράφονται και δεν επεξεργάζονται επαρκώς από τα αισθητηριακά συστήματα (αιθουσαίο / απτικό / ιδιοδεκτικό / οπτικό /ακουστικό κλπ.) τότε το παιδί δεν αναγνωρίζει τι συμβαίνει μέσα και έξω από το σώμα του με αποτέλεσμα:

  • Να έχει δυσκολία στην εκπαίδευση καινούργιων δεξιοτήτων.
  • Να δυσκολεύεται να συντονίσει αδρές και λεπτές κινήσεις (π.χ. δεν μπορεί να κάνει πηδηματάκια ή να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι ή να γράψει κλπ.).
  • Να έχει προβλήματα στη μάθηση και γενικά στην ακαδημαϊκή του απόδοση .
  • Να εμφανίζει ευαισθησία σε μη απειλητικά ερεθίσματα π.χ. μπορεί ν’ αποφεύγει να τρώει όσπρια ή τραγανές τροφές λόγω της υφής τους ή ν’ αντιδρά αρνητικά στο λούσιμο των μαλλιών / κόψιμο νυχιών / σε διάφορους ήχους όπως της ηλεκτρικής σκούπας κλπ.
  • Να έχει   καθυστέρηση στην ομιλία.
  • Να παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς (δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση) .
  • Να έχει την  τάση να αποσπάται εύκολα.
  • Να παρουσιάζει  πολύ υψηλό ή πολύ χαμηλό επίπεδο εγρήγορσης.

 

Ο Εργοθεραπευτής που εφαρμόζει τη μέθοδο της  Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης:

  • οφείλει να έχει εξειδικευτεί στη συγκεκριμένη μέθοδο
  • να σχεδιάσει μια κατάλληλη Αισθητηριακή Δίαιτα (ένα πρόγραμμα επιλεγμένων δραστηριοτήτων για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του νευρικού συστήματος).
  • να δομήσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα το οποίο θα είναι διασκεδαστικό και ευέλικτο ανάλογα με τις δυσκολίες και τις ανάγκες που έχει το κάθε παιδί διαμορφώνοντας κατάλληλα και με ασφάλεια το περιβάλλον.
  • να ακολουθήσει το κίνητρο του παιδιού με στόχο την ενεργή συμμετοχή του.

 

Διαγνωστικές Κατηγορίες

Προβλήματα Αισθητηριακή Ολοκλήρωσης  συχνά παρατηρούνται σε  παιδιά με:

  • Αυτισμό
  • Διάσπαση Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα
  • Νοητική Στέρηση
  • Αναπτυξιακή Καθυστέρηση
  • Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Σύνδρομα κλπ.

Ανακαλύψτε το νέο μας χώρο στην Ελευθερίου Βενιζέλου 245 στην Καλλιθέα.  κλικ εδώ

  

Αγαπητοί μας φίλοι, για τις θεραπείες των παιδιών, σας ενημερώνουμε ότι πλέον είμαστε Συμβεβλημένοι με τις Ένοπλες Δυνάμεις (Στρατό Ξηράς, Πολεμική Αεροπορία,Πολεμικό Ναυτικό) και το Λιμενικό Σώμα.