• Όραση
  • Ακοή
  • Γεύση
  • Όσφρηση
  • Αφή
  • αίσθηση από το Αιθουσαίο Σύστημα  (αίσθηση από το μέσο αυτί)
  • αίσθηση από το Ιδιοδεκτικό Σύστημα (αίσθηση από τους μύες / τις αρθρώσεις και τους τένοντες)

 

Δυσλειτουργία Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης

Όταν οι αισθητηριακές πληροφορίες που περιλαμβάνουν αφή, κίνηση, όραση κλπ. δεν καταγράφονται και δεν επεξεργάζονται επαρκώς από τα αισθητηριακά συστήματα (αιθουσαίο / απτικό / ιδιοδεκτικό / οπτικό /ακουστικό κλπ.) τότε το παιδί δεν αναγνωρίζει τι συμβαίνει μέσα και έξω από το σώμα του με αποτέλεσμα:

  • Να έχει δυσκολία στην εκπαίδευση καινούργιων δεξιοτήτων.
  • Να δυσκολεύεται να συντονίσει αδρές και λεπτές κινήσεις (π.χ. δεν μπορεί να κάνει πηδηματάκια ή να χρησιμοποιήσει το ψαλίδι ή να γράψει κλπ.).
  • Να έχει προβλήματα στη μάθηση και γενικά στην ακαδημαϊκή του απόδοση .
  • Να εμφανίζει ευαισθησία σε μη απειλητικά ερεθίσματα π.χ. μπορεί ν’ αποφεύγει να τρώει όσπρια ή τραγανές τροφές λόγω της υφής τους ή ν’ αντιδρά αρνητικά στο λούσιμο των μαλλιών / κόψιμο νυχιών / σε διάφορους ήχους όπως της ηλεκτρικής σκούπας κλπ.
  • Να έχει   καθυστέρηση στην ομιλία.
  • Να παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς (δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση) .
  • Να έχει την  τάση να αποσπάται εύκολα.
  • Να παρουσιάζει  πολύ υψηλό ή πολύ χαμηλό επίπεδο εγρήγορσης.

 

Ο Εργοθεραπευτής που εφαρμόζει τη μέθοδο της  Αισθητηριακής Ολοκλήρωσης:

  • οφείλει να έχει εξειδικευτεί στη συγκεκριμένη μέθοδο
  • να σχεδιάσει μια κατάλληλη Αισθητηριακή Δίαιτα (ένα πρόγραμμα επιλεγμένων δραστηριοτήτων για να ικανοποιήσει τις ανάγκες του νευρικού συστήματος).
  • να δομήσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα το οποίο θα είναι διασκεδαστικό και ευέλικτο ανάλογα με τις δυσκολίες και τις ανάγκες που έχει το κάθε παιδί διαμορφώνοντας κατάλληλα και με ασφάλεια το περιβάλλον.
  • να ακολουθήσει το κίνητρο του παιδιού με στόχο την ενεργή συμμετοχή του.

 

Διαγνωστικές Κατηγορίες

Προβλήματα Αισθητηριακή Ολοκλήρωσης  συχνά παρατηρούνται σε  παιδιά με:

  • Αυτισμό
  • Διάσπαση Προσοχής με ή χωρίς Υπερκινητικότητα
  • Νοητική Στέρηση
  • Αναπτυξιακή Καθυστέρηση
  • Μαθησιακές Δυσκολίες
  • Σύνδρομα κλπ.