Δευτέρα, Ιούλιος 24, 2017
Text Size

Τα οφέλη της αισθητηριακής δίαιτας

Κάθε άνθρωπος καθημερινά, προκειμένου να παραμείνει συγκεντρωμένος κατά τη διάρκεια της ημέρας, χρησιμοποιεί πολλές συνήθειες, χωρίς απαραίτητα να τις αντιλαμβάνεται (μάσημα τσίχλας, πίεση δαχτύλων, καθημερινή γυμναστική κ.α.).

Καθένας λοιπόν από εμάς ανατροφοδοτείται συνεχώς με τα λεγόμενα αισθητηριακά σνακ προκειμένου να παραμείνει οργανωμένος και να αποδώσει στην απαιτητική καθημερινότητα.

Τι είναι αισθητηριακή δίαιτα; Είναι ένας όρος που περιγράφει ένα λεπτομερές πρόγραμμα με δραστηριότητες, οι οποίες παρέχουν τις αισθητηριακές πληροφορίες που χρειάζεται ένα άτομο  για να  παραμένει προσεκτικό και να οργανώνεται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Οι δραστηριότητες αυτές θα πρέπει να πραγματοποιούνται σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας(συγκεκριμένο χρονισμό) και με συγκεκριμένη συχνότητα.

 

Πρώτη η Patricia Wilbarger, Εργοθεραπεύτρια, επινόησε αυτόν τον όρο της αισθητηριακής δίαιτας.

Η αισθητηριακή δίαιτα είναι ωφέλιμη και απαραίτητη σε παιδιά κυρίως με διαταραχές αισθητηριακής ρύθμισης και επεξεργασίας(συνήθως παιδιά με αμυντικότητες/ΔΕΠΥ/αυτισμό κ.α.).

 

Αρχές αισθητηριακής δίαιτας:

Κατά τις δραστηριότητες μιας αισθητηριακής δίαιτας, εμπλέκονται τα εξής αισθητηριακά συστήματα:

1) Αιθουσαίο σύστημα

Αιθουσαία αίσθηση(αιώρηση/ταλάντευση/πηδήματα).

Αφορά κυρίως τη θέση του κεφαλιού και του σώματος. Η αιθουσαία εισροή είναι μακράς διάρκειας με ισχυρά αποτελέσματα.

2) Ιδιοδεκτικό σύστημα

Είναι η αίσθηση από τους μύες και τις αρθρώσεις που μας δίνουν πληροφορίες σχετικά με την κίνηση, τη θέση και τη δύναμη που ασκείται στους μύες και στις αρθρώσεις.

Έντονη μυϊκή δράση: αφορά ιδιοδεκτική αίσθηση η οποία ενεργοποιεί τους μύες ενάντια σε αντίσταση (ολική δράση σε σώμα/στόμα/χέρια).

3) Απτικό σύστημα

Βαθειά πίεση: σταθερό βαθύ άγγιγμα με σταθερή πίεσηστο δέρμα με τη βοήθεια μπάλας ή το ρολάρισμα σε μια σκληρή επιφάνεια.

4) Ακουστικό σύστημα

Ακουστική εισροή: αφορά κυρίως μουσικά ακούσματα τα οποία επιδρούν στη γενική εγρήγορση σε όλο το σώμα.

5) Οσφρητικό σύστημα

Οσφρητική εισροή: αφορά κυρίως οσμές και αρώματα που επηρεάζουν τη γενική εγρήγορση και τον συναισθηματικό τόνο.

6) Γευστικό σύστημα

Γευστική εισροή: η θέση της γεύσης μέσα από σε ένα πρόγραμμα αισθητηριακής δίαιτας (διαχωρισμός ανάμεσα σε στυφνές/πικρές και γλυκές γεύσεις).

 

Οφέλη:

Τα οφέλη από μια αισθητηριακή δίαιτα είναι συνήθως άμεσα και αθροιστικά εάν αυτή γίνεται σωστά. Οι δραστηριότητες που διεγείρουν ή ηρεμούν το παιδί όχι μόνο το βοηθάνε εκείνη τη στιγμή, αλλά βοηθάνε και το νευρικό του σύστημα να αναδιαρθρωθεί με την πάροδο το χρόνου. Ένα άτομο, με τη βοήθεια της αισθητηριακής δίαιτας, μπορεί να διαχειριστεί καταστάσεις και αισθήσεις που τον δυσχεραίνουν. Θα βρίσκεται σε εγρήγορση όταν θα χρειάζεται, και η προσοχή του μπορεί να βελτιωθεί. Οι συμπεριφορές αισθητηριακής αναζήτησης και αισθητηριακής αποφυγής θα είναι λιγότερο συχνές. Επίσης, θα είναι σε θέση να μεταβαίνει από την μια δραστηριότητα στην άλλη με λιγότερο άγχος.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεργασία του εργοθεραπευτή με την οικογένεια δεν είναι μόνο σημαντική, αλλά και απαραίτητη προϋπόθεση για την σχεδίαση μιας αισθητηριακής δίαιτας.

Όσο πιο σωστά είναι διαμορφωμένο το πρόγραμμα και όσο πιο τυπικά εκτελείται από το οικογενειακό περιβάλλον,  τόσο πιο άμεσα είναι τα αποτελέσματα στην λειτουργικότητα του παιδιού σε καθημερινή βάση.

 

http://www.ehow.com/about_6318374_sensory-diet-occupational-therapy.html

 

Αγαπητοί μας φίλοι, για τις θεραπείες των παιδιών, σας ενημερώνουμε ότι πλέον είμαστε Συμβεβλημένοι με τις Ένοπλες Δυνάμεις (Στρατό Ξηράς, Πολεμική Αεροπορία,Πολεμικό Ναυτικό) και το Λιμενικό Σώμα.